Guusje

Het is 24 maart 2015. In mijn agenda staat een afspraak met Guusje. Ik hoor de deurbel en zie een meisje met een wat ouder iemand voor de deur staan. Dat moeten Guusje en haar moeder zijn. Nadat we de handen hebben geschud nodig ik ze uit om aan de tafel te gaan zitten. Ik schenk een kop thee in en serveer een koekje.
Guusje en haar moeder willen graag informatie betreffende de lessen wiskunde die ik geef want het gaat niet zo goed met de wiskunde van Guusje. Als ik haar vraag of ze een idee heeft hoe dat komt zegt ze: ik krijg niet genoeg uitleg. Nadat we nog een half uur informatie en gegevens hebben uitgedeeld is het tijd om een afspraak te maken voor de eerste les.

Op de manier waarop een leerling rekent kan ik zien of het een wiskunde B of een wiskunde A leerling is. Wiskunde B leerlingen rekenen anders. Zo gebeurde het ook bij Guusje. Ik zag en dacht meteen: ‘dit is een wiskunde B meisje.’
Na een uur samen aan haar opgaven gewerkt te hebben komt de moeder van Guusje haar weel halen. Ze vraagt: ‘Hoe ging het?.’ Ik zeg: ‘U hebt een bijzondere dochter.’ ‘Ja dat weet ik’, zegt ze trots. Maar aan het gezicht van Guusje kan ik zien dat ze dit helemaal geen fijne opmerking van mij vindt. Guusje wil helemaal niet bijzonder zijn. Ze wil net als haar vriendinnen zijn. Ik besluit om het te laten rusten.

Guusje is een dapper meisje en na de eerste afspraak volgen er meer. Als een spons neemt ze alles wat ze van mij hoort tot zich. Als ze zelf een antwoord heeft gevonden en het antwoord blijkt ook goed te zijn, zegt ze enthousiast: Joehoe en doet al zittend een vreugdedansje.
Maar er zijn ook momenten dat ze het moeilijk heeft: dan slaat de twijfel en onzekerheid toe. Doet ze het wel goed en wat zullen haar vriendinnen zeggen en…..

Het moment dat het profiel moet worden gekozen komt dichterbij. Ik ben benieuwd wat zal ze kiezen. Gaat ze voor het niveau dat ik vind dat bij haar past of het niveau dat veilig voelt.
Ze koos voor Wiskunde B. In 2019 is ze geslaagd voor het VWO met wiskunde B in haar pakket. Vlak voor dat ze de examens in ging heb ik haar nog gevraagd: weet je nog? Ja zei ze en ik ben nu zo blij dat ik bijzonder ben.
Het laatste wat ik van haar heb gehoord is dat ze in Rotterdam de studie: Econometrie volgt.
En ik? Ik ga zo meteen weer fijn een leerling verder begeleiden/ondersteunen op weg naar haar mooie toekomst.

Plaats een reactie