Guusje

Het is 24 maart 2015. In mijn agenda staat een kennismakingsgesprek met Guusje en haar moeder. Ik hoor de deurbel en zie een meisje met een wat ouder iemand voor de deur staan. Dat moeten Guusje en haar moeder zijn.
Guusje en haar moeder willen graag informatie betreffende de lessen wiskunde die ik geef want Guusje maakt zich zorgen of het wel goed komt met haar wiskunde cijfers. Ze vindt dat de leraar veel te weinig uitleg geeft. Nadat we hier nog even over door hebben gepraat is het tijd om de nodige gegevens uit te wisselen en de eerste les in te gaan plannen.

Op de manier waarop een leerling rekent kan ik zien of het een wiskunde B of een wiskunde A leerling is. De een is niet meer of minder dan de ander maar ze rekenen anders. Zo gebeurde het ook bij Guusje. Ik zag en hoorde haar rekenen en dacht meteen: ‘dit is een wiskunde B meisje.’
Na een uur samen aan haar opgaven gewerkt te hebben komt de moeder van Guusje haar weer halen.
Ze vraagt: ‘Hoe ging het?.’
Ik zeg: ‘U hebt een bijzondere dochter.’
‘Ja dat weet ik’, zegt ze trots, maar aan het gezicht van Guusje kan ik zien dat ze dit helemaal geen fijne opmerking van mij vond. Guusje wil helemaal niet bijzonder zijn, ze wil net als haar vriendinnen zijn.
Ik besluit om het te laten rusten.

Guusje is een dapper meisje en na de eerste afspraak volgen er meer. Als een spons neemt ze alles wat ze van mij hoort tot zich. Als ze zelf een antwoord heeft gevonden en het antwoord blijkt ook goed te zijn, zegt ze enthousiast: ‘Joehoe’, en doet al zittend een vreugdedansje.
Maar er zijn ook momenten dat ze het moeilijk heeft: dan slaat de twijfel en onzekerheid toe. Doet ze het wel goed en komt het goed en wat als…..

Het moment dat het profiel moet worden gekozen komt dichterbij. Ik ben benieuwd wat zal ze kiezen. Gaat ze voor het niveau dat ik vind dat bij haar past of het niveau dat veilig voelt. Als ze kiest wat veilig voelt dan kiest ze wiskunde A want dat kiezen haar vriendinnen ook. Als ze het niveau kiest wat bij haar past dan kiest ze wiskunde B
Ze koos voor Wiskunde B.
Poeh dat vond ik knap van haar, complimenten.

In 2019 is ze geslaagd voor het VWO met wiskunde B in haar pakket. Vlak voor dat ze de examens in ging heb ik haar nog gevraagd: ‘weet je nog, toen……? ‘Ja’, zei ze en ik vind het fijn om bijzonder te zijn.

Het laatste wat ik van haar heb gehoord is dat ze in Rotterdam de studie: Econometrie volgt.

En ik? Ik ga zo meteen een andere leerling verder begeleiden/ondersteunen met wiskunde en de twijfels en onzekerheden en….
Samen op weg naar haar mooie toekomst.

Plaats een reactie